חיפוש
Close this search box.

בדיקת גירוי TSH

חיפוש

מאמרים נוספים

הריון ופיברומיאלגיה

דר. קורלנד נורברט אם יש לך פיברומיאלגיה ואת שוקלת להיכנס להריון, אך טבעי שתתהי מה תהיה השפעת המחלה על יכולתך להיכנס להריון, על תהליך ההיריון

קרא עוד »

מיטוכונדריה (נושמון)

לכל תא יש לפחות "תחנה אחת לחידוש האנרגיה" שנקראת מיטוכונדריון (לתאים רבים יש מיטוכונדריון אחד בעוד שלאחרים יש כמה אלפי מיטוכונדריה. רק לתאי הדם האדומים

קרא עוד »

נוגדי דיכאון ופיברומיאלגיה

למרות הסיכון שכל הריאומטולוגים יצאו נגד דבריי, אני לא טוען שנוגדי דיכאון אינם מועילים במקרים של פיברומיאלגיה. יש להם מקום בטיפול בפיברומיאלגיה. הם משמשים להעלאת

קרא עוד »

קצב חילוף חומרים בסיסי

בשנות ה-30 וה-40 בדיקה של קצב חילוף החומרים הבסיסי הפך לשיגעון חולף וכמעט כל משרד החזיק במכונה שמודדת אותו. המכונה הייתה די טובה אבל נתונה

קרא עוד »

גואיפנזין למטופלות

ישנם רופאי נשים הרושמים גואיפנזין למטופלות הלא פוריות שלהם בשביל תכונותיו אשר משפרות את איכות רירית הרחם על מנת לאפשר את כניסת התאי הזרע הזכריים.

קרא עוד »

1. לשם אבחון של תת פעילות מרכזית או שניונית של בלוטת התריס

ההיפותלמוס מפריש הורמון משחרר תירוטרופין (thyrotropin-releasing hormone – TRH) שמכוון את הסינתזה וההפרשה של ה-TSH מבלוטת יותרת המוח. אם המנגנונים הרגולטורים התקינים הללו מופרעים בלוטת יותרת המוח עשויה להפסיק לייצר רמות תקינות של TSH ורמת הורמוני בלוטת התריס עשויה לצנוח, אפילו אם ה-TSH נשאר תקין. בדיקת ה-TSH מערבת הזרקה של כמות קטנה של TRH לתוך הוריד ולאחריה בדיקת רמות ה-TSH – נלקח מוריד היקפי במספר זמנים עוקבים. מטופלים שהתפקוד של ציר ההיפותלמוס- בלוטת יותרת המוח שלהם נמצא בסיכון (תת פעילות מרכזית/ שניונית של בלוטת התריס) עשויים להדגים תגובה מאוחרת, לא ברורה או חסרה להזרקה של TRH.

2. לשם אבחון של תת פעילות מרכזית אידיופטית מבודדת של בלוטת התריס

קיים חשד לתת פעילות מרכזית של בלוטת התריס, אבל אין סימן לפגיעה בבדיקת MRI, אין מחסור בהורמון בלוטת יותרת המוח, לא נלקחה תרופה שעשויה להשפיע על ציר בלוטת התריס- ההיפותלמוס- בלוטת יותרת המוח ואין אינדיקציה לנוכחות של מחלה מערכתית קריטית. לפיכך, קיימת האבחנה הרגילה שהיא תת פעילות מרכזית מבודדת ואידאופטית (כשלא מוצאים סיבה) של בלוטת התריס. התגובה של ה-TSH לבדיקת הגירוי של TRH מאשרת את האבחנה.

3. על מנת לעזור באבחון של תת פעילות עיקרית של בלוטת התריס (כולל מחלת השימוטו)

רמות ה-TSH גבוהות במקרים של תת פעילות גלויה של בלוטת התריס ובמקרים פחות נפוצים גם בתת פעילות תת קלינית של בלוטת התריס. בדיקת TSH שגרתית עשויה להיות מאוד מטעה. כפי שכבר אמרתי, ערכי ה-TSH עשויים להיראות תקינים אפילו אם למטופל יש רמות נמוכות של הורמון הבלוטה. אם סימפטומים של תת פעילות בלוטת התריס נוכחים (עם תוצאה חיובית לנוגדני בלוטת התריס או המחסור בהם) אבל רמות ה-TSH תקינות, ד"ר רפאל קלמן וד"ר ג'ון סי. לאו מסתמכים על בדיקת גירוי ה-TRH על מנת להעריך את האפשרות שמדובר בתת פעילות עיקרית של בלוטת התריס.
מטופלים עם תפקוד תקין של ציר ההיפותלמוס- בלוטת יותרת המוח מגיבים להעלאה של רמות ה-TSH אחרי הזרקה של TRH, שמצביע על נוכחות של תת פעילות עיקרית של בלוטת התריס.
לפי ד"ר קלמן, "הרופא מודד את רמת ה-TSH של המטופל, מזריק לו TRH ואחרי 25 דקות לוקח דגימת דם ובודק שוב את רמות ה-TSH. בבדיקת הדם הראשונה רמת ה-TSH תקינה בעוד שבבדיקת הדם השנייה רמת ה- TSH גבוהה- מעל 10 mIU/L – מה שמצביע על תת פעילות של בלוטת התריס אצל המטופל. רמת TSH של 15 מעלה חשד בעוד שרמת TSH של 20 מצביעה בבירור על תת פעילות של בלוטת התריס".
ד"ר קלמן בדק יותר מ-13,000 מטופלים. באחוז גדול מהם הוא גילה את מה שהמטופלים בעצמם חשדו בו: תת פעילות של בלוטת התריס. לטענתו של ד"ר קלמן "מהמטופלים שראיתי שהיו להם שלושה או יותר סימפטומים אופייניים של תת פעילות בלוטת התריס אבל הבדיקות שלהם הניבו תוצאה "תקינה", 35-40% מהם היו עם פעילות בלוטת תריס נמוכה לפי בדיקת ה-TRH… בדיקת גירוי ה-TRH היא בדיקה אתגרית שעוזרת לנו להסתכל במה שנמצא מתחת לקצה הקרחון.