חיפוש
Close this search box.

הגדרה – תת פעילות בלוטת התריס

חיפוש

מאמרים נוספים

הריון ופיברומיאלגיה

דר. קורלנד נורברט אם יש לך פיברומיאלגיה ואת שוקלת להיכנס להריון, אך טבעי שתתהי מה תהיה השפעת המחלה על יכולתך להיכנס להריון, על תהליך ההיריון

קרא עוד »

מיטוכונדריה (נושמון)

לכל תא יש לפחות "תחנה אחת לחידוש האנרגיה" שנקראת מיטוכונדריון (לתאים רבים יש מיטוכונדריון אחד בעוד שלאחרים יש כמה אלפי מיטוכונדריה. רק לתאי הדם האדומים

קרא עוד »

נוגדי דיכאון ופיברומיאלגיה

למרות הסיכון שכל הריאומטולוגים יצאו נגד דבריי, אני לא טוען שנוגדי דיכאון אינם מועילים במקרים של פיברומיאלגיה. יש להם מקום בטיפול בפיברומיאלגיה. הם משמשים להעלאת

קרא עוד »

קצב חילוף חומרים בסיסי

בשנות ה-30 וה-40 בדיקה של קצב חילוף החומרים הבסיסי הפך לשיגעון חולף וכמעט כל משרד החזיק במכונה שמודדת אותו. המכונה הייתה די טובה אבל נתונה

קרא עוד »

גואיפנזין למטופלות

ישנם רופאי נשים הרושמים גואיפנזין למטופלות הלא פוריות שלהם בשביל תכונותיו אשר משפרות את איכות רירית הרחם על מנת לאפשר את כניסת התאי הזרע הזכריים.

קרא עוד »

ראשית עליי להגדיר את המונח יותירואיד שיוזכר במאמר זה מספר פעמים. יורתירואיד הוא הפעולה התקינה של בלוטת התריס והוא קשור לרמה התקינה של הורמוני בלוטת התריס בדם.

תת פעילות בלוטת התריס היא תוצאה של ייצור לא מספק של הורמוני בלוטת התריס על ידי בלוטת התריס. זה קורה כאשר רמת הורמוני בלוטת התריס T4 ו- T3 יורדת מתחת לרמות הדרושות לגוף. בדרך כלל (בדרך הקונבנציונאלית עליי לומר) רמת ה-TSH היא מעל הרמה ה"תקינה". מה שעשוי לרמוז על:

תת פעילות ראשונית של בלוטת התריס

(ליקוי בבלוטת התריס עצמה): הצורה הנפוצה ביותר. היא כוללת את מחלת השימוטו (מחלה אוטואימונית עם נוגדנים של בלוטת התריס), כריתה שלמה או חלקית של בלוטת התריס, הרס כתוצאה מיוד רדיואקטיבי כגורם לתת פעילות בלוטת התריס, מחלות אשר מסנינות את בלוטת התריס (Infiltrative disease) כמו סרקואידוזיס (Sarcoidosis), עמילואידוזיס (amyloidosis) והמוכרומטוזיס (Hemochromatosis), או תופעות לוואי של תרופות, כגון אמיודארון או ליתיום.

תת פעילות שניונית/מרכזית של בלוטת התריס

(כתוצאה ממחלת יותרת המוח או הקשורה להיפותלמוס): קורה אם בלוטת יותרת המוח לא מייצרת מספיק הורמון משחרר תירוטרופין (thyroid-stimulating hormone- TSH) בשביל לגרום לבלוטת התריס לייצר מספיק הורמונים של בלוטת התריס. אף על פי שלא לכל מקרה של תת פעילות שניונית של בלוטת התריס יש סיבה ברורה, לרוב היא נגרמת כתוצאה מנזק לבלוטת יותרת המוח, אם בגלל גידול, קרינה, ניתוח, זיהום, או חבלת ראש. תת פעילות שניונית של בלוטת התריס מופיעה בפחות מ-5% או 10% מהמקרים של תת פעילות בלוטת התריס.

"תת פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס"

המונח משמש להגדרת אחד השלבים של תת פעילות מרכזית של בלוטת התריס שבו ישנה עלייה מתונה של ריכוז TSH בנוכחותו של נסיוב תקין של ריכוזי T4 ו-T3 חופשיים. בדרך כלל מדובר בשלב מוקדם של תת פעילות בלוטת התריס שלרוב מופיע ללא סימפטומים. תת פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס עשוייה להתפתח לתת פעילות קלינית (גלויה) של בלוטת התריס בכ-2-5% מהמקרים בשנה. המונח תת-קליני עשוי להיות לא מדויק משום שאצל חלק מהמטופלים עשויים להופיע סימפטומים של כשל מתון של בלוטת התריס – אבל לא הוצע מינוח טוב יותר. ישנם דיונים רבים האם כדאי לטפל בתת פעילות תת-קלינית של בלוטת התריס ובאיזה קריטריון; אני אדון בטיפול, מכיוון שהנושא חשוב. כאשר רמות ה-TSH גבוהות מהרגיל ורמות ה-T4 החופשי ו/או ה-T3 החופשי נמוכות, הסימפטומים הופכים ברורים יותר בתת פעילות קלינית (או גלויה) של בלוטת התריס.